Cudzinka

03.02.2019

...venované všetkým "cudzincom", cestovateľom a odvážnym ľuďom, ktorí sa neboja opustiť teplo domova...

Prechádzala som sa po známom meste. Po meste, v ktorom som žila odmala. Chytila ma akási zvláštna nostalgia. Zaspomínala som si, ako sme sa s kamošmi naháňali po parku, ktorý sme mali pod bytovkou. V tom parku bývali jarmočné kolotoče, hlavne veľký retiazkový. Ako malej mi jazda na ňom pripadala veľmi adrenalínová. Vedľa býval strašidelný dom. Doň som však nikdy nevstúpila. Nie žeby som sa bála, nikdy som nebola strachopud, ale peniažky som radšej míňala na cukrovú vatu a veľký retiazkáč. Bolo to pre veľkých. Tak som k nim chcela patriť. Dnes namiesto parku, plného spomienok stojí Lidl. Od kedy som odišla veľa vecí sa zmenilo. Prechádzala som sa po meste a všímala si obchody "na korze", ktoré mali nové omietky, nové okná a medzičasom sa v nich vystriedalo veľa nájomníkov s rôznymi tovarmi, či službami. Niektoré z nich sa však nezmenili od kedy si pamätám. Raz sme sa s bratom prechádzali. Všimol si to aj on. Naraz sme sa pozreli na názov obchodu: "Semená" a začali sme sa smiať. Ten obchod si pamätal aj on ešte od mala. No dnes som zabíjala čas sama a tak som vstúpila do známeho obchodu. Tú vôňu si budem pamätať hádam navždy. Obchod mal takú mini predsieň. Jedny dvere boli z ulice, druhé do predajne. A presne v tej predsieni ma vždy omámila vôňa kožených topánok a kabeliek. Rada som sa v ňom pozerala po nových modeloch, ktoré by sa mi hodili ku kabátu, alebo džínsom. Vždy som tam našla nejaké presne na mňa. Dnes som však nehľadala nič konkrétne, len som si prišla zaspomínať. Pozdravila som sa a vyšla na ulicu. Vybrala som sa navštíviť ďalší z mojich obľúbených obchodov. Bol to butik. Keď som bola malá, chodievala som sa tam pozerať na dlhé plesové šaty, ktoré mali od nepamäti zavesené v pravom zadnom rohu. Obdivovala som nádherné trblietavé róby a predstavovala som si, že som nádherná princezná, ktorá sa zjavila na plese. Hneď by som upútala pozornosť, predsa sa poznám. Po tejto milej návšteve butiku som sa vybrala do známej cukrárne. Robia tam najlepšiu zmrzlinu na svete, a to teda nepreháňam. Škoda, že v zime majú len zákusky, hneď by som si dala snickersovú. Tá je moja obľúbená. Dala som si espresso, ako inak, keď som kávová maniačka a pobrala sa na vlak. Zvláštne, v tom meste som vyrastala, poznala som tam temer každý kút a predsa som si tu dnes pripadala ako cudzinka. Ako cudzinka v rodnom meste. Predavačky, ktoré som kedysi poznala po mene, kamaráti, ktorí sa rozpŕchli po celom svete ako divé husi. Snáď sa jedného dňa stretneme na spomínanej zmrzline a zaspomíname si na "staré dobré časy".

Teraz si však užívam prítomnosť, keď si sedím na vlastnom gauči a za oknom je daždivé, veterné počasie. Aj takéto dni musia byť. Urobím si čaj a zaleziem pod deku. Ako cudzinka v novom meste. Svoj domov si predsa nosím v srdci všade so sebou.



♪ ♫ Jana Kirschner- V cudzom meste ♫ ♫ ♪

https://www.youtube.com/watch?v=4Y4paTcjyto